banner

יום כיפור

הדברים החשובים שכדאי לחשוב עליהם ביום כיפור

במקום להדגיש את הקושי, את המאמץ ואת הייאוש, נסו להיצמד למחשבה חיובית. האמינו בעצמכם, אין דבר שאינכם יכולים לעשות. הוציאו את ‘אני לא יכול’ מהלקסיקון. שלחו לעזאזל את האשמה, היא מפריעה לנו להבין את השקר בכל הדפוסים השליליים של הרגלי האכילה והחשיבה שלנו, ואף מעכבת את הרצון שלנו להתנתק מהם. אשמה היא לרוב משתקת ויוצרת אכילה רגשית (“אני כישלון ולא יכול להתמודד עם זה עכשיו. בא לי פיצה. מחר דיאטה”). החרטה, לעומת זאת, מחדשת את ההסתכלות על חיינו ומזרזת אותנו לפעול ולהשתחרר מהכלא המגביל של דפוסי ההתנהגות שלנו.

על מה אתם מתחרטים? עם מה אתם לא מוכנים לשתף פעולה יותר?

חשבו על האדם שאתם רוצים להיות. המשפט הזה נכון ותקף בתחומים רבים בחיים, ובעיקר כשמנסים לרדת במשקל וזקוקים לעידוד. הדמיון הוא המפתח. חשבו על מי שאתם רוצים להיות, איך אתם רוצים להיראות, ונכסו לעצמכם את הדימיון הזה כאילו הוא כבר מציאות.

הבסיס לכל אושר הוא בריאות. אנחנו מברכים זה את זה במילה ‘לבריאות’ והיא שגורה בפינו באופן יומיומי, אך אולי עדיף שנראה בה ציווי. ההרזיה נותנת כוח לחיים בריאים יותר, זו המטרה הראשונה שלכם ואתם מצווים לעמוד בה. פשוט ככה. הזמן לפעולה הוא עכשיו. כל כך קל לדחות דברים למחר, אך ‘מחר’ לעולם לא מגיע. אם אתם מתקשים להתחיל, חשבו על הציטוט הזה: “עכשיו זה הרגע היחיד שיש. הדרך היחידה לסיים את המסע הארוך, המפרך והמתסכל, היא להתחיל אותו”.

 לקראת יום כיפור אנחנו נזכרים לבקש סליחה וגם לסלוח. הסליחה משחררת אותנו מכעסים ומאפשרת לנו להמשיך במסלול חיינו. חוסר סליחה גורם לכעס מתמשך, שעלול לפגוע גם בהרזיה וגם בבריאות הנפשית. היכולת לבקש סליחה מעידה על הכרה באשמה, בטעות שטעינו, ועל היכולת שלנו להתמודד ולתקן. חשוב לקחת אחריות על התיקון, ולא לתקן רק למראית עין.

טיפים של חלי ממן ליום כיפור משמעותי:

  • תחילת תהליך ההרזיה היא מעין תהליך חזרה בתשובה של הגוף. בואו נקשיב ללב ונתחיל לבצע! על מה אתם סולחים לעצמכם?
  • בדקו תהליך ולא תוצאה. ראו שהמשקל במגמת ירידה (ירידה של חצי קילו בשבוע היא ראלית ונכונה יותר בטווח הארוך). סר אדמונד הילארי, שכבש את האוורסט, אמר: “לא את ההר אנו כובשים, אלא את עצמנו”. אל תתחייבו למשקל, התחייבו כלפי היקר לכם מכול – עצמכם! ההישגים כבר יגיעו יחד עם זה. אילו פסגות אתם רוצים לכבוש השנה?
  • קשה באימונים, קל בקרב. אומרים שהניצחון במלחמה מושג בעזרת ניצחונות בקרבות קטנים יותר. חלקו את מטרת העל שלכם ליעדים קטנים ברי-השגה, ופנקו את עצמכם עם כיבוש כל יעד. וכמובן בהשגת מטרת העל.

הכנות לקראת הצום:

  • אכלו כרגיל עד שעות אחר הצהריים. כדאי שהארוחה העיקרית תהיה הסעודה המפסקת.
  • יום כיפור חל בעונה חמה – מומלץ לשהות במקומות קרירים ולהמעיט בפעילות גופנית ביום הצום, על מנת לא לאבד נוזלים.
  • לאנשים בריאים – צום בן יממה אינו מזיק לבריאות. אנשים בעלי מחלות כרוניות, נשים בהיריון או נשים מיניקות – יש להתייעץ עם רופא במידה ומעוניינים לצום.
  • הקפידו על שתייה לפני הצום – לפחות 12-15 כוסות מים על מנת להרוות את הגוף בנוזלים.
  • מומלץ להפחית בשתיית קפה, קולה או משקאות אחרים שמכילים קפאין בשעות שלפני תחילת הצום, מאחר שהם מאיצים את הפרשת הנוזלים מהגוף. הפחתה בצריכת משקאות עתירי קפאין בימים שלפני הצום מומלצת גם היא – תקל בכאבי ראש במהלך הצום למורגלים בשתייה מרובת קפאין.
  • בסעודה המפסקת  – אל תתבלו את הארוחה יתר על המידה – כך תימנע מכם תחושת צמא רבה יותר בשעות הצום. מומלץ לאכול בשר המכיל שומן. עיכולו האיטי של השומן מאריך את זמן שהיית המזון במערכת העיכול, וכך נוצרת תחושת שובע לאורך זמן. בסיום הארוחה השאירו מקום בבטן לכמה כוסות של מים, על מנת להרוות את הגוף לקראת יממה בלי נוזלים.

צאת הצום:

  • הפעילו את מערכת העיכול בהדרגה – שתו שתייה חמה ממותקת כדי להחזיר את הנוזלים שאבדו במשך היום. מטרת השתייה הראשונית היא להפסיק את תחושת הרעב מהר ככל האפשר ולעצור את החולשה, מבלי להגיע לשובע מלא.
  • פתחו בארוחת ביניים קלה כדי לא להעמיס יותר מדי על הקיבה. אכילת יתר מיד לאחר הצום עלולה לגרום להרגשה רעה. מומלץ להמתין כמחצית השעה לפני אכילה נוספת.
  • מומלץ להימנע מאכילת מזונות מטוגנים ומזונות עתירי שומן העלולים לגרום להרגשה רעה.
  • אפשר לאכול ארוחת ערב רגילה כשעה וחצי לאחר הארוחה הפותחת את הצום.
  • נסו לוותר על הפיצוי –  אין צורך להשלים את שהחסרנו ביום הצום. מחסור בנוזלים עלול ליצור תחושה מתעתעת של רעב, לכן, חשוב להקפיד לשתות הרבה מים לאחר הצום.
נגישות
דברו איתי וואטסאפ